Effects of Sedentary Behavioral Breakdown on Physiological and Cognitive Parameters in Pediatrics
Keywords:
sedentary behavior, sedentary behavior breaks, children, sedentary behavior in children.Abstract
Introduction: Physical activity is relevant to physical and mental health. Daily sedentary behavior affects health, and physical activity contributes to the maintenance of mental health.
Objective: To analyze, in a pediatric population, the updated scientific evidence related to the effects of sedentary behavioral breaks on cardiometabolic markers and cognitive function.
Methods: Systematic review of studies published in scientific databases like: PubMed, Cochrane, Science Direct, Medline. The search limits were placed on studies published between 2016 and 2022, and conducted in boys and girls aged 4 to 13 years.
Analysis and synthesis of information: 127 articles with 2522 patients were identified. Ten articles were included in the final analysis and two subgroups were considered: a) patients with breaks in sedentary behavior and their effect on cardiometabolic markers and b) patients with breaks in sedentary behavior and their effect on cognitive functions.
Conclusions: The results obtained indicated that interventions with sedentary behavior breakdown protocols constitute an effective method to improve cardiometabolic health markers and cognitive function markers in the pediatric population.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).