Scientific Production and Its Relevance to Neonatology Research Lines in a Teaching Institution

Authors

  • Rosa María Alonso Uría Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Hospital Docente Ginecobstétrico de Guanabacoa.Universidadde ciencias Médicas de La Habana.
  • Beatriz Rodríguez Alonso. Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Editorial Ciencias Médicas.
  • Sergio González García. Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez”, Departamento de Posgrado. La Habana, Cuba.
  • Isidoro Alejandro Solernou Mesa Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez”, Departamento Docente Metodológico. La Habana, Cuba.
  • Irka Ballesté López Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Hospital Docente Ginecobstétrico de Guanabacoa.Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.Cuba.
  • Lenia Oro Meriño Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Hospital Docente Ginecobstétrico de Guanabacoa.La Habana.Cuba.

Keywords:

scientific publication, scientific production, pertinence, neonatology.

Abstract

Introduction: The results of scientific research made the university and its teaching scenarios visible. 

Objective: To determine the relevance of scientific production with the lines of research in the specialty of neonatology, in "Miguel Enríquez" Faculty of Medical Sciences.

Methods: Observational, descriptive, cross-sectional and retrospective study. The universe was formed by the scientific publications made in the period 2015-2021, and their relationship with the lines of research. The information was organized in three dimensions: general data of the faculty, scientific and technological impact, and relevance. The collection of information was carried out through the Google Scholar search engine, the Virtual Health Library and evidence delivered. 

Results: A total of 135 publications were made by 94.4 % of the teachers; 15 books and 40% book section; at the rate of 7.5 publications/teacher. 9 to 13 professors published annually. 54.8% submitted scientific articles, of which 61% were original; 15.6% in English and in well-visibilized databases. There was an upward trend in the thesis generated and relevance to the lines of research established in the teaching scenarios.

Conclusions: The scientific production of the faculty and the theses carried out were pertinent to the lines of research established in the neonatology program. The publications of the professors favored the generation of knowledge and, in some topics, constituted teaching material in the specialty.

 

Downloads

Author Biographies

Rosa María Alonso Uría, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Hospital Docente Ginecobstétrico de Guanabacoa.Universidadde ciencias Médicas de La Habana.

Especialista de Segundo Grado en Neonatología y Primer Grado en Pediatría. Investigadora Auxiliar. Profesora Titular y Consultante. Máster en Atención Integral al Niño.

Departamento de Neonatología.

Beatriz Rodríguez Alonso., Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Editorial Ciencias Médicas.

Especialista de Primer y Segundo Grado en Higiene y Epidemiología y de Primer Grado en Medicina General Integral. Profesora e Investigadora Auxiliar. Máster en Salud Pública.

 Departamento de Revistas Médicas. La Habana, Cuba.

Sergio González García., Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez”, Departamento de Posgrado. La Habana, Cuba.

Doctor en Ciencias de la Salud.Profesor e Investigador Titular.Departamento de Posgrado.

Isidoro Alejandro Solernou Mesa, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez”, Departamento Docente Metodológico. La Habana, Cuba.

Licenciado en Educación, especialidad Pedagogía-Psicología. Curso regular diurno. Máster en Educación, mención Psicología Educativa. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.Investigador Agregado.

Irka Ballesté López, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Hospital Docente Ginecobstétrico de Guanabacoa.Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.Cuba.

Especialista de Primer y Segundo Grado en Neonatología. Máster en Enfermedades Infecciosas. Investigadora Agregada. Profesora Auxiliar. Departamento de Neonatología.

Lenia Oro Meriño, Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enríquez". Hospital Docente Ginecobstétrico de Guanabacoa.La Habana.Cuba.

Especialista Primer Grado de Neonatología y Especialista Primer Grado en Medicina General Integral.Departamento de Neonatología.

Published

2023-04-18

How to Cite

1.
Alonso Uría RM, Rodríguez Alonso. B, González García. S, Solernou Mesa IA, Ballesté López I, Oro Meriño L. Scientific Production and Its Relevance to Neonatology Research Lines in a Teaching Institution. Rev Cubana Pediatría [Internet]. 2023 Apr. 18 [cited 2025 Jul. 20];95. Available from: https://revpediatria.sld.cu/index.php/ped/article/view/4072

Issue

Section

PEDIATRÍA