Educational Intervention on nutritional risk in family members of children with acute respiratory infections
Keywords:
educational intervention, nutritional risk, acute respiratory infections.Abstract
Introduction: The nutritional status in the child influences the immune capacity of the organism; its deterioration is a risk factor for acute respiratory infections.
Objective: To determine the impact of an educational intervention on nutritional risk in relatives of children with acute respiratory infections.
Methods: Research-action study with educational intervention on nutritional risk in relatives of children with acute respiratory infections who attended the emergency service of "Ángel Arturo Aballí" Maternal and Child Hospital, January 2018-January 2020. The universe was of 526 patients and the non-probabilistic sample of 377 patients. Nutritional assessment and an interview were carried out to obtain the variables: nutritional risk (protein-energy malnutrition and thinness), age, sex, inadequate breastfeeding practices and knowledge of family members. An intervention consisting of seven educational sessions was applied and knowledge was reassessed. Descriptive and inferential statistical methods were used for p≤ 0.05.
Results: Children with nutritional risk predominated: 256 (68 %), between 1 and 5 years, female (52.79 %), without exclusive breastfeeding (73.47 %), with a statistically significant association between the presence of nutritional risk and age. Before the intervention, the level of knowledge in the mothers was insufficient (25.46%), with a statistically significant change at the end of the study (89.92%) (p= 0.001).
Conclusions: A positive impact was obtained by achieving significant changes in the level of knowledge of mothers about nutritional risk in patients with acute respiratory infections.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).